Utstillingsåpning: First Strike City av Dan Mariner
Sikkerhet, suverenitet og konfliktens skygger - velkommen til åpning av utstillingen First Strike City av Dan Mariner den 14. juni!
Foto: Nordlandsmuseet
Et bredere perspektiv
Lørdag den 14. juni kl. 12:00 er Dan Mariner klar til å vise publikum utstillingen First Strike City.
Dan har arbeidet med motiver fra den nedlagte militære flystasjon i Bodø, over en periode på åtte måneder. Arbeidet fokuserer på den militære infrastrukturens brutale inngrep i det omkringliggende landskapet, og hemmeligholdet av det svært sikre anlegget som ligger i gangavstand fra en stor, tett befolket by.
Utstillingen som skal ta plass på Bymuseet er en videreføring av Dan sitt bidrag i det tidligere prosjektet «Den forbudte byen», hvor Dan var én av tre kunstnere utforsket Hernes nye bydel, samspillet mellom kunst og kultur, fly og fugl, og hvordan dette har endret seg gjennom historien. Verkene ble vist på 21 ulike busskur rundt om i byen.
Vi har tatt en prat med Dan Mariner i hans eget studio NOUA, som han driver sammen med kona Marianne.
Foto: Nordlandsmuseet
«Det har vært en stor jobb, bare med å få tilgang til flystasjonen i Bodø, og her har Bodø kommune gjort et glimrende arbeid. Jeg føler meg privilegert som har fått tatt del i dette prosjektet, men også at jeg kan vise frem en egen utstilling som omfatter et bredere perspektiv», sier Mariner spent.
Dan forteller videre at det var en lang prosess før han fikk tilgang til flystasjonen, hvor han måtte presentere nøye hva han ønsket å gjøre på området, og sette dem inn i hans verden. Han forteller imidlertid at prosessen var basert på gjensidig respekt, hvor begge parter hadde forståelse for hverandre sitt arbeid. Etter to-tre måneder fikk han endelig tilgang.
«Å vandre på området med kamera, med idyllisk natur og fuglekvitter var noe helt eget», forteller Dan.
Foto: Dan Mariner
Utstillingens tema
Utstillingen First Strike City tar utgangspunkt i Bodø, Norge – en by som lenge var sentral i forsvaret av NATOs nordlige flanke. Fram til nedleggelsen i 2022 fungerte Bodø som hovedkvarter for det norske Luftforsvaret og spilte en avgjørende rolle i NATOs operasjoner under den kalde krigen. Byens strategiske beliggenhet innenfor Arktis gjorde den til en hjørnestein i Vestens forsvarsstrategi – og nå, med økende geopolitisk spenning og en ny bølge av russisk aggresjon, har betydningen til Bodø igjen blitt akutt.
I 2025 ble Bodø og Nord-Norge igjen løftet frem som en nøkkelregion i Europas forsvarslandskap, og byen ble nominert som mulig lokasjon for NATOs nye Combined Air Operations Centre. Dermed er Bodø nok en gang blitt en “first strike city” – en mulig frontlinje i en ny form for krigføring, der cyberangrep, desinformasjon og konvensjonell militærmakt smelter sammen i det som kalles hybrid krigføring.
På tvers av Europa er et betydelig antall NATO-installasjoner plassert i umiddelbar nærhet til store sivile befolkninger. Denne utstillingen inviterer publikum til å stille et ubehagelig, men nødvendig spørsmål:
Er nærheten mellom militær infrastruktur og byliv en uunngåelig pris for nasjonal sikkerhet?
Gjennom samtidsfotografi, immersive lydlandskaper og bevegelige bilder, utforsker First Strike City de ofte usynlige strategiene for avskrekking og maktbalanse som preger vår samtid. Den kaster lys over de skjulte dynamikkene i dagens globale maktkamper – som ikke lenger utspiller seg på åpne slagmarker, men i datasentre, flybaser og informasjonsstrømmer, der hele befolkninger kan bli både skjold og mål.
Et spesielt lydbilde i utstillingen
Lydbilde i utstillingen består av tre lag - en kombinasjon av overføringer fra diverse krypterte militærkommunikasjoner fra Russland og NATO, både nåværende og historiske. Disse overføringene brukes ofte til å formidle hemmelige ordrer og fyller eteren vår hele tiden, helt stille for allmennheten. Sammenvevd med disse sporadiske overføringene er opptak fra kysten rundt byen, med lyder som er lett gjenkjennelig fra dagliglivet i byen. Det siste laget er nøye konstruerte ledninger og droner, spilt i g-moll for å introdusere en følelse av uro og forstyrrelse for lytteren.
“Uroen som publikum vil oppleve fra lydbildet er utformet for å formidle det moderne livets skjørhet og hvor sårbar vår levemåte er for alvorlig forstyrrelse fra en nasjon med dårlige intensjoner”, forteller Dan.
Er sikre suverene grenser en illusjon i dag?
I en tid der sikkerhet og suverenitet i økende grad henger sammen med sårbarhet og eksponering, stiller utstillingen et presserende spørsmål: Hva koster trygghet? Og hvem bærer regningen?
“Trygghet koster penger, men for meg er det viktig å ha troen på et felles system, samtidig forstå at verden ikke er utopisk. Menneskene har vist oss at det ikke er slik, og man må betale i penger og sikkerhet. Kan man si at suverene grenser er en illusjon i dag?”
Foto: Dan Mariner